Page 9 - Oglinda173
P. 9

Devastat  de  tristeţe,  fără
        Jurnal de bibliotecă                                  prieteni,  fără  să  fi  avut  parte  în
                                                              toată  existenţa  sa  de  iubirea  unei
                    Borromini                                 femei,  acum  bătrân  şi  aproape
                                                              surd  locuia  singur  ca  „un  povero
                                                              mobilio”,  într-o  căsuţă  modestă
                                                              în  „Vincolo  dell’Angelo”,  din
          Francesco  Castelli,  zis  Borromini  (1599-1667),  reprezentant  de   apropierea  bisericii  San  Giovanni
      seamă al barocului târziu este, fără nici un dubiu, alături de alt maestru,   dei Fiorentini. Ieşea rar  din casa,
      Giovanni  Lorenzo  Bernini,  făuritoriul  Romei  baroce.  Bisericile  San   era neglijent îmbrăcat şi pe chipul
      Carlino  alle  Quattro  Fontane,  San  Ivo  alla  Sapienza  şi  Sant’Agnese   său răvăşit se citea descurajarea şi
      in Agone  –  socotite  bijuterii  arhitectonice  –  fac  parte  integrantă  din   suferinţa... Preocupat, nepotul său,
      tezaurul baroc al Cetăţii Eterne.                       Bernardo  a  chemat  de  mai  multe
          Una din lucrările sale importante şi totodată surprinzătoare este,   ori  pe  doctorul.  Baldonucci,  care   Matei Romeo Pitulan
      desigur,  „Galeria  Prospettica”,  comandată  de  cardinalul  Bernardino   ne  povesteşte  că  „pocchi  giorni
      Spada (îndrăgostit de virtuozitatea artiştilor barocului), pentru palatul   avanti dalla sua morte, Borromini
      său din Roma.. Galeria a fost construită de Borromini într-un singur   diede  alle  fiamme  tutti  suoi  disegni  (câteva  zile  înainte  de-a  muri,
      an (1652-1653), având colaborarea matematicianului călugăr agostinian   Borromini şi-a ars mare parte din desene...).
      Giovanni Maria da Bitonto. Profunditatea virtuală a galeriei este de 35   Nu  ne  sunt  cunoscute  împrejurările  în  care  Borromini,  într-o
      de metri, dar lungimea sa reală are numai 8,82 metri! Iluzia optică a fost   astfel de criză, agitat şi de nestăpânit, în noaptea de 2 august 1667,
      obţinută de convergenţa dintre înălţimea coloanelor spre punctul de fugă   îşi  înfige  violent,  cu  patimă,  spada  până  la  prăsele  în  pântece...  În
      (racursiu) şi parcursul înălţat al mozaicului pardoselii şi al plafonului   Archivio Storico Roma – Cartari Febei  vine scris: “Notizia della morte
      galeriei. Pe fundalul perspectivei, de la jumătatea anului 1800, a fost   del Borromini. 1667 agosto 3. Martedi notte, 2 agosto, alle otto hore,
      expusă  copia  unei  statui,  reprezentând  un  „guerriero  di  età  romana”   succese un caso stravagante et lacrimevole, che il cavalier Francesco
      (soldat roman)...                                       Borromini architetto celebre, caduto da alcuni giorni in pieno humore
          Descoperirea legilor perspectivei liniare şi axiale i se datorează   hipocondriaco, con una spada, appogiata col pomo in terra e con la
      practic lui Brunelleschi (1377-1446). Giotto, în pictura sa reprezentase   punta  verso  il  proprio  corpo  si  ammazo.  Hebbe  però  questa  grazia,
      relieful fondului prin linii şi planuri subordonate figurilor, dar aceasta nu   che alla caduta accorse alla sua camera un suo servente che dormiva
      constituiau încă o perspectivă a spaţiului. Descoperirea lui Brunelleschi     vicino, lo sovvene, e poi aiutato da religiosi si confessò e comunicò
      i-a influienţat pe toţi artiştii, fie ei pictori, sculptori sau arhitecţi. Paolo   e mori mercoledi 3 agosto alle dieci ore”. Auzind urletul disperat al
      Uccello  exprimându-şi  entuziasmul  a  exlamat:  „Oh,  che  dolce  cosa   artistului, Francesco Massari, maistru-zidar, care îl supraveghea, se află
      à  questa  prospectiva!”.  Masaccio,  Masolino,  Mantegna,  Piero  della   în faţa unei scene de coşmar. Oamenii justiţiei sosesc la faţa locului
      Francesca şi chiar Leonardo da Vinci, mai târziu, aplică, în frescele lor,   şi îl ajută să-şi scoată sabia din trup. Preotul-confesor vine în grabă
      practica perspectivei cu multă iscusinţă şi riguare...   şi Borromini se spovedeşte, recunoscând „d’essersi procurato da solo
          Din anul 1926 palatul Spada este sediul Consiliului de Stat dar   l’orribile squarcio”. (că singur s-a înjunghiat). Liniştit şi lucid el îşi
      publicul poate vizita şi cele patru săli ale muzeului în care sunt expuse   aminteşete cum s-au petrecut faptele: „avevo la spada qui in camera a
      lucrările unor artişti celebri printre care Tizian, Rubens, Domenichino,   capo al letto et appesa a queste candele benedette...disperato ho preso
      Guercino, Baciccia şi Guido Reni (vezi portretul cardinalului Spada şi   la detta spada, e poi mi sono buttato sopra di essa spada della quale con
      Giuditta) din colecţia de artă a cardinalului Spada     la forza che ho fatta ciò che entrasse nel mio corpo sono stato pasato da
          Vorbind  de  “pictura  în  perspectivă”  nu  trebuie  să-l  uităm  pe   una parte all’altra” (aveam spada la capul patului /.../ am luat spada şi
      Bramante,  care  între  anii  1480  -1482  ,  fiind  arhitectul  ducelui  Gian   disperat m-am arucat asupra ei /.../ cu forţă spada mi-a străpuns corpul,
      Galeazzo Sforza a creat, probabil, cea mai  fascinantă “pittura prospettica   dintr-o parte în alta /.../).
      rinascimentale italiana”, pe care o putem admira şi astăzi,  în biserica   Va  supravieţui  numai  o  zi  şi,  după  dictarea  testamentului  şi
      “Santa Maria presso San Satiro” din Milano ...          primirea „i sacramenti” (împărtăşaniei) „alle sei di mattina del 3 agosto
          Borromini  era  un  om  nesociabil  şi  ursuz,  veşnic  stingher,  un   1667”, Francesco Borromini va trece în adormire. Certificatul de deces
      portret îl înfăţişează ca un om cu trăsături comune, o frunte încreţiă   din “Archivio Storico del Vicariato” consemna următoarele:  “Atto di
      cu o privire bănuitoare. Despre viaţa sa personală nu se şti aproape   morte di Francesco Borromini 1667 agosto 3. Illustissimus dominus
      nimic...Se născuse spre sfârşit de secol, la 27 septembrie 1599, într-un   Franciscus Borrominus, eques Christj, aetatis suae annorum 70 circiter,
      sătuc, Bissone din Canton elveţian Ticino... În anul 1608 îl regăsim   animan Deo redditit, omnibus sacramentis Ecclesiae munitus in nostra
      în capitala lombardă, muncind ca tânăr “ucenic cu dalta”, la finisările   parrocchia ( San Giovanni Battista dei Fiorentini) die 3 augusti 1667, et
      construcţiei Duomului din Milano. Nu după mult timp, pleacă la Roma,   sepultus fuit in nostra ecclesia”
      unde ajutat de Leone Garovo, vărul său, sculptor-maistru, va începe   Ziarele  vor  publica  o  scurtă  ştire:  „È  morto  suicida  il  cav.
      să lucreze pe şantierul Catedralei San Pietro. Între anii 1621 şi 1623,   architetto  Francesco  Borromini”  (S-a  sinucis  Cavaler  –  Arhitect
      Francesco va fi activ angajat în lucrările de la biserica Sant Andrea della   Francesco Borromini)...
      Vale, unde arhitect era unchiul său, Carlo Maderno. Celebrul  artist fiind     Recunoscătoare  artistului,  biserica  acceptă  (contrar  oricăror
      grav bolnav, Borromini a contribuit decisiv la finalizarea construcţiei...   canoane  religioase)  iar  Papa  Alexandru  al  VII-lea  va  permite  ca
          Socotită  o  capodopera  a  barocului,  “San  Carlo  alle  Quattro   nefericitul sinucigaş să fie îngropat, conform dorinţei sale testamentare,
      Fontane”, realizată în numai doi ani (1634-36), este primul dar şi ultimul   în  “tomba  di  Giovvanna  Battista  Maderno”  mormântul  familiei  lui
      său “proiect” , pentru  care nu a vrut să primească nicio remuneraţie.   Carlo Maderno din biserica San Giovanni dei Fiorentini. Funerariile
      Bisericuţa, numită şi “San Carleto”, pentru dimensiunile sale “piccole”,   sunt mai mult decât modeste, sunt sărace şi triste.
      are suprafaţa egală cu a unuia dintre cei patru piloni ai cupolei San   La baza unui pilastru al bisericii, pe lespedea de piatră nu a fost
      Pietro...                                               menţionat nimic...
          În Vatican, Borromini a lucrat la Poarta Sfântă şi a creat “la base   În acelaşi an la 26 octombrie, în biserica San Carlo alle Quattro
      per la Pieta” , capodopera lui Michelangelo, pentru care a primit “25   Fontane,  cardinale  Ulderico  di  Carpegna  celebrează  căsătoria  dintre
      scudi a buon conto del piedestallo che si ha fatto sotto a la Pieta” (25 de   Bernardo Castelli – Borromini, nepotul artistului şi Maddalena, fiica
      scuzi pentru soclul statui Pieta de Michelangelo)...    Giovannei Battista Maderno... Peste doi ani, pe 9 februarie 1669  cei
          Preţuit de Inocenţiu al X-lea, Francesco este arhitectul care va   doi tineri îşi vor boteza primul lor copil, acesta  va purta numele de:
      raspunde  de  “restauro  della  basilica  San  Giovanni  in  Laterano”  ,  în   Francesco...
      întâmpinarea noului An Giubiliar 1650...                    După treisutedouăzeci şi şapte de ani, la 21 octombrie 1994, din
          În anul 1652, Borromini primeşte din partea Papei Inocenţiu al   iniţiativa Ambasadorului Elveţiei şi al Monsegniorului Mario Canciani,
      X-lea-Giambattista  Panfili  titlul  de  „cavaliere  dell’ordine  Supremo   stareţul bisericii San Giovanni dei Fiorentini, a fost desvelită o lespede
      del Cristo” dar, imediat după moartea Pontifului, din anul 1655 începe   pe care era scris simplu: Franciscus Borromini...
      pentru artist o perioadă de criză, atât din punct de vedere artistic cât şi
      din cauza unor profunde şi dureroase tulburări psihice...                                 Bucuresti, 19 martie 2016

                                                    www.oglindaliterara.ro                                  11669
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14